Nöyrin kertojanne vakuuttaa teille taas, että hän on aina totuuden ja massan, eli PC, pers-tuntuma kompuutterin, puolella. Ja on vakuuttunut, että maailmamme ihmisistä kaikki tulevat jatkossakin olemaan. Silti on olemassa joitain satunnaisia yrittäjiä, jotka yrittävät myydä omenalogolla varustettuja mututietokoneita "tiedostaville" ihmisille, tyyliin muusikot ja (porno)graafiset suunnittelijat.

Siksi onkin syytä välillä tarkastella, millä tavalla yhtenäistä kansaamme, jolla on yksi mieli, yksi tahto, yksi halu, yritetäänkään saada luopioiden ja rauhanrikkojien kelkkaan. Se ei tule onnistumaan, sillä olemme ensimmäistä kertaa yhteiskuntamme historiassa kehittäneet tietokoneidemme avulla puhtaan ideologian, Babylonian riippuvan puutarhan!

Nii-in, ensimmäinen huomion arvoinen mainos kai saattaa olla se 1984 Super Bowlin aikaan lähetetty mainos, jossa luvattiin, että 1984 ei tule olemaan kuin "1984". Kiitos Applen palkkaaman blondin, joka ... viskelee lekaa? Niin se kai sitten käy.

Mutta jostain syystä sitä rakastettiin, sillä olihan vaatinut mainostoimistolta paljon työtä rinnastaa keskenään 1984 ja "1984". Mutta seuraavana vuonna Apple hyppäsi rotkon reunalta pistämällä mainoksessaan ihmiset hyppimään rotkon reunalta kuin mitkäkin sopulit. Lisätään hyvin karmaisevaa musiikkia, ja ... ihmiset ryntäävät ostamaan Applen tietokoneita? (Onneksi mainostoimistossa työskentelevät ovat ottaneet oppia tästä eivätkä enää yritäkään tarjota tilaajilleen, olkoon vaikka maan vaikutusvaltaisempia puolueita, mainoksia jotka vahingossakaan saattaisivat vaikuttaa siltä, että asiakkaat ovat sopuleita jotka hyppäävät kalliolta suoraan siniseen maailmaan... eh...)

Apple pelästyi, eikä mainostanut Super Bowlin väliajalla ennen vuotta 1999. Kun kerta olivat tuohon mennessä ehtineet jo Jättikulhon tiimoilla teurastaa sellaiset scifiklassikot kuin 1984 ja Lemmingsit, tarttuivat he vähemmän vakavaan Stanley Kubrickin nukkumatinkorvikkeeseen 2001: Avaruusseikkailu. (Se on aivan hem me tin pitkästyttävä! Hitaampi Matti Vanhanen tanssimassa Riverdancea.)

Ja miten tiivis se onkaan! Kaikki Kubrickin visuaalinen nerokkuus ... minuutissa! Ja ... y2k-pelottelua! Ah. Niin ysäriä.

Ja tässä välissä ne tekivät uudemman version aiemmin mainitusta 1984-mainoksesta promotakseen vuonna 2004 ... iPodia! Eli emme siis ole kehittyneet mihinkään kyseisen 20 vuoden aikana lekatekniikan suhteen, mutta musiikkiamme kykenemme kantamaan mukanamme. Kuinka moni teistä arvon lukijoista muuten oikeastaan huomasi sankarittarelle digitaalisesti lisätyn iPodin kyseisessä mainoksessa? Juuri niin.

Mutta mainokset kehittyvät, ja Macin mielestä nykyään taitaa olla hip olla rehellinen ja myöntää, että kilpailija saattaa olla joiltain ominaisuuksiltaan parempi. Pääasia, että on itse kuitenkin kokonaisuutena trendikkäämpi, tai ainakin vähemmän ryvettyneempi. Sen seurauksena on syntynyt sarja mainoksia, joissa... PC ja Mac juttelevat. Vittu, ei tästä saa huumoria väännettyä. Voi ainoastaan tarjota japanilaista versiota.

Ai niin. Tämän viikon Al Gore juttu, jota ei voi ymmärtää. Tässä.