Edellisessä kirjoituksessa mainitussa Elitistitestissä pääsee vastakohdaksi, eli kai sitten härmäläiseksi perusjuntiksi kertomalla, että ostaa vaatteensa Stockmannilta.

Äkkiseltään tämä saattaa tuntua pöyristyttävältä, suorastaan vastenmieliseltä ajatukselta. Stockmann, tuo jalon ja itseriittoisan väestönosan suosikkikauppapaikka, jossa saa rauhassa hortoilla jalokivikaularenkaineen etsimässä uutta Burberry-huivia, olisi junttien joskus valloitettavissa?

Mutta sitten sitä sattuu Stockmannin hulluille päiville.

Nimivalinta tälle jokapuolivuotiselle myynninedistystapahtumalle johtuu tekorempseän positiivisen mielikuvan luomisesta: hei, nyt hullutellaan! Meillä on paljon tuotteita ja ilmapalloja ja keltaisia julisteita ja outoja haamuja, jotka lähinnä pelottavat pikkulapsia. (Joka sikäli on tehokas houkutin niitä kohtaan, jotka eivät halua shoppailla pikkulasten joukossa.)

Ai niin, ja meillä on myös pari ihmistä, jotka huutavat kaiuttimista, että tulkaa nyt tännekin ostamaan, täälläkin toisella puolella taloa on jotain... halpaa... viasatin kanavapakettia. Ja sillä miespuolisella niistä juontajaparista on kaikki. "Kyllä mä kattelin just tuossa eilen mun viasatin laskuani, ja täytyy sanoa, että tämä on kyllä paljon kohtuullisempi hinta. Ei sillä, ettäkö Viasat olisi vain kasa riistäjiä, jotka ottavat meiltä rahaa tunkemalla meille kasan kanavia joita me emme kuitenkaan katso, koska niiltä tulee swahilinkielisiä dokumentteja..." Mutta oikeasti huolestuttavaksi tämä menee vasta myöhemmin. "Hei, Miikka, nyt täältä saa säästöpakkauksen kuukautissuojia ja pitsirintaliivit kaupan päälle!" "Juu, kyllä mäkin kävin nää juuri aamulla ostamassa, ja pitää sanoa, että sopivat molemmat hyvin! Ja eipä lopu kesken, vaikka miten vaikeat ajat sattuisivat eteen!"

Parasta on, että suurin osa "tarjouksessa" olevista tuotteista tuodaan myyntiin juuri Hulluille Päiville. Näin ollen kenelläkään normaaleista asiakkaista ei ole mitään hajua siitä, mitä tuote saattaisi maksaa normaalissa myynnissä. Mutta totta kai se on halpaa, sillä, no, nyt on hullut päivät ja ne on painaneet ton hinnan keltaiselle pohjalle.

Ja tietenkään sinä et ole ainoa, joka haluaa nauttia hulluista tarjouksista. Tai haluaa ja haluaa: ainakin nykyhelsinkiläisessä sosiaalisessa viitekehyksessä on suorastaan perinne mennä kavereiden tai perheen kanssa shoppailemaan, koska sitten voi kävellä keltaiset haamukuvioidut kassit kädessään ja näyttää kaikelle kansalle, kuinka meillä olikaan varaa shoppailla stockmannilla. Huolimatta siitä, että kaikella muullakin kansalla on.

Ja kun koko Suomi ahtautuu samaan aikaan vain viisikerroksiseen myymälärakennukseen: no, mieluummin olisin käynyt etukäteen ostamassa Stockan herkusta sillipurkin ja ahtautunut sinne koko loppuviikoksi.